söndag 3 april 2011

St Philip´s Centre Leicester

På tisdag morgon avreser jag från Linköping, som integrationsråd, till Leicester, 15 mil från London.

Jag åker med Domkyrkostiftet och olika kyrkor från både Linköping och Norrköping är representerade. Norrköping representeras även av deras kommunalråd.

Det är ett späckat program för oss, startar redan 14.00 på tisdagen och avslutas 9.30på fredag då vi åker till flygplatsen i Stansted för hemresan till Sverige. Vi ska bland annat besöka St Philip´s Centret - study & engament in a multi faith society, träffa biskop och borgmästare i Leicester och besöka moskeér och hindutempel.

Men sist men inte minst Andrew Wingate, och som jag hade möjlighet att träffa redan för ett halvår sedan i Skäggetorps kyrka. "Integration istället för Assimilation - låta skilda trosuppfattningar leva sida vid sida - gör samhället mer levande och betydligt rikare"

Han har i perioder varit här i Sverige för att berätta om sitt arbete i Leicester. Centret bygger på "förtroendeskapande relationer, med det goda samtalet som huvudmål, samt inte minst vardagens enkla möten över en kopp te, där tilliten och förtroendet byggs upp".
I ett tidigare besök i England berättade han (jag var inte med!) "om dialogen mellan stadens olika etniciteter som byggstenar i projektet..... I brist på dialog och delaktighet skapas ett utanförskap och brist på framtidstro som grunden för en god långsiktig samexistensutveckling"

Jag ser mycket fram mot denna resa. Kan vi få igång en Leicester-dialog i Linköping har vi kommit en bra bit på väg i vår integration!

/Carina

Inga kommentarer: